– er et forløb over 4 personalemøder, som starter med et Rum og Læring foredrag og derefter arbejder vi med at kortlægge jeres institution og integrere zoner, legesteder og legemiljøer.
Formålet med forløbet er at skabe og beskrive læringsmiljøer af høj kvalitet. Rum der på bedst mulig måde skaber leg/læring og understøtter det pædagogiske arbejde i institutionens dagligdag.
Med de nye læreplaner er der fastlagt et fælles pædagogisk fundament alle dagtilbud skal bygge på. Det pålægger dagtilbuddene ansvar for at etablere et læringsmiljø, der over hele dagen og i forbindelse med leg, rutinesituationer, vokseninitierede aktiviteter, giver børn mulighed for at trives og lære. Det betyder en bevægelse fra at se læring med udgangspunkt i aktiviteter, der udføres en gang imellem, til at se læring som integreret i hverdagen.
En del af den pædagogiske tilrettelæggelse i børnehaver, vuggestuer og legestuer handler om at træffe afgørelser for det fysiske miljøs indretning. Dagtilbuddets rum er således et udtryk for en lang række til- og fravalg i en stadig vekselvirkning med formålet. Rummet er en dynamisk medspiller i den pædagogiske tilrettelæggelse, og skal således afspejle det fælles pædagogiske grundlag og målene i læreplanerne. Rummenes udformning og indretning har betydning for dagtilbuddets sociale liv og derigennem for børnenes udvikling og læring. Børn lærer og udvikler sig i samspil med andre børn og voksne. Rummene skal medvirke til at befordre gode læringsoplevelser. Rummene og indretningen er det synlige udtryk for de pædagogiske målsætninger.
Vi skal sammen arbejde med, hvordan rum og teori kan forenes og hvordan læringsforståelsen kan ses i det fysiske læringsmiljø i dagtilbuddene.